dátum: a mérést végezte:
RC és RLC áramkörök vizsgálata
– mérési jegyzőkönyv –
A legalapvetőbb RLC áramkörök ellenállásból, induktivitásból (tekercs) és kapacitásból (kondenzátor) állnak. Ezek bemenetén és kimenetén mérhető mennyiségekből (pl. Ube és Uki) meghatározható a komplex átvitel, mely valós és tisztán képzetes részét a Bode ill. Nyquist diagrammok szemléltetik. Jelen mérés során az alapáramkörök Bode diagramjait adjuk majd meg, ahol a decibelben [dB] mért átvitelt (amplitudó viszonyok) valamint a ki- és bemenet közötti fáziskülönbséget ábrázoljuk a frekvencia függvényében.
1. Alul és felüláteresztő RC körök vizsgálata:

|
f [Hz] |
10
|
20
|
50
|
80
|
100
|
200
|
500
|
800
|
1k
|
2k
|
5k
|
8k
|
10k
|
|
A [dB] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Határozza meg a mért görbe -3 dB-es pontját és vesse össze az RC időállandóval számolható értékkel!
Számolt =.................... ff =....................... Mért ff =....................
A
[dB]
[]


Alakítsa át a kapcsolást az ábrán látható módon és mérje végig az előző mérési feladatokat. Az adatokat írja a táblázatba és ábrázolja az előző adatokkal közös grafikonon. Ismét határozza meg a mért görbe -3 dB-es pontját és az RC időállandóval számolható értéket!
|
f [Hz] |
10
|
20
|
50
|
80
|
100
|
200
|
500
|
800
|
1k
|
2k
|
5k
|
8k
|
10k
|
|
A [dB] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Számolt =.................... fa =....................... Mért fa =....................
Mekkora induktivitású tekercsre kellene kicserélni az áramkörben a kondenzátort, hogy ugyanilyen időállandójú aluláteresztő (vagy felüláteresztő) RL áramkört kapjunk? L = …...………………… H
1/B) Adjon az áramkörök bemenetére periodikus négyszögjeleket, melyek frekvenciáit válassza a határfrekvencia (fa ill. ff) tizedére-, vele egyenlőre- és tízszeresére! Oszcilloszkóppal vizsgálja a be- és kimenő jeleket. A képernyőn megjelenő ábrákat rajzolja be az oszcilloszkóp ernyővel megegyező osztású grafikonba. Ne felejtse el feltüntetni a vízszintes és függőleges érzékenységet, mérőszámokat, mértékegységeket. Értékelje az eredményeket!
ff

ff / 10

Kváziintegráló Kvázidifferenciáló
fa/
10

10 ff
10 fa
fa
2. RLC hálózatok vizsgálata
2/A) Állítsa össze a kapcsolást az ábra alapján R= 10 k, C=220 nF és L=10 mH vagy L=33mH értékű alkatrészekből. (A két induktivitás közül bármelyiket használhatja, de karikázza be a rajzon a tényleges értéket.)

A generátor kimeneti feszültségét állítsa 10 Vp-p -re. 10 Hz és 10 kHz közötti tartományban keresse meg a kimeneti feszültség maximumát. A mérési frekvenciákat ennek környezetében válassza ki. (Legalább 10-15 értéket.) Minden frekvencián mérje Uki / Ube értékét decibelben és a fázisszöget. Az adatokat írja be a táblázatba és ábrázolja grafikonon.
|
f [Hz] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A [dB] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2/B) Adjon a kapcsolásra az fo-nak megfelelő frekvenciájú négyszögjelet, rajzolja le és vizsgálja meg a kimeneti jelalakot!


Olvassa le a grafikonról a rezonanciafrekvenciát és sávhatárokat. Számítsa ki a sávszélességet és a jósági tényezőt.
f0=................. fa =............... ff =............... f=.................. Q=...................

2/C) Módosítsa a kapcsolást az ábrán látható módon. ( Az ellenállást cserélje ki 1k-ra ! ) A mérésnél a kimeneti feszültség minimumát keresse és ennek környezetében vizsgálódjon. Az elvégzendő feladatok megegyeznek az előző mérésben leírtakkal.
|
f [Hz] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A [dB] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Olvassa le a grafikonról a rezonanciafrekvenciát és sávhatárokat. Számítsa ki a sávszélességet és a jósági tényezőt.
f0=................. fa =............... ff =............... f=.................. Q=...................
Adjon a kapcsolásra az fo -nak megfelelő frekvenciájú négyszögjelet , rajzolja le és vizsgálja meg a kimeneti jelalakot!

....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
-