Ha az erõtér konzervatív, mint egyszerû modellünknél, akkor a számítás
folyamatában egyszer betáplált energiát mindig visszanyerhetjük. Ha a
két "gödör" azonos energiaszinten van, akkor csak a gát leküzdéséhez
szükséges energiát kell közölni, amit elvben rögtön visszakapunk.
Kihasználva modellünket, azt is látjuk, hogy ez bizonyos veszélyt rejt
magában, mert a golyó nyugalmi helyzete körül elkezd oszcillálni.
Lecsillapításához pl. surlódásra, vagyis disszipációra van szükség;
tehát már a legegyszerübb esetben is energiaveszteséggel kell
számolnunk.
Azt is érezzük, hogy fizikai rendszerekben is sokszor jelent
problémát a betáplált energia visszanyerése. A gépkocsit is
fékrendszerrel látják el ahelyett, hogy a mozgási energiát valami
ravasz módon helyzeti energiává, netán benzinné alakítanák vissza.
Így azután megrendülés nélkül vesszük tudomásul, hogy elektronikus
alkatelemeink is veszteségesek - noha elvben itt is lehetnének
módszerek a bitekben rejlõ energia "rekuperálására".
Van azonban egy másik, sokkal súlyosabb következményekkel járó
tény is. A számítás folyamata általában nem reverzibilis lépések
sorozatából áll. Tudjuk azt, hogy 5+3 = 8, de ha azt látjuk, hogy az
eredmény 8, nem tudjuk megmondani mely számok összegeként állt ez elõ.
A számítástechnika elemi mûveleteinek többsége nem megfordítható,
vagyis nem reverzibilis. Ha például valamit nullázunk, a mûvelet
elvégzése után nem tudjuk megmondani, hogy mi volt az eredeti
állapot. Ha a jelek egy ÉS áramkörön haladnak keresztül, a helyzet
hasonló lesz: a kimenetbõl itt sem tudunk egyértelmûen
visszakövetkeztetni a bemeneti állapotokra.
A logikai függvények tehát nem az egy-egy, hanem a sok-egy
leképzést valósítják meg, vagyis a kimeneti állapotok száma kisebb
lesz, mint a bemenetieké. Ez pedig óhatalanul entrópiaváltozást,
mégpedig csökkenést jelent. Ha a számítógéphez a mûködtetõ telepet is
hozzáértjük, akkor az így meghatározott zárt rendszer
entrópiacsökkenésének valahol hõhatásként kell megjelennie. Ez annyit
jelent, hogy a számítási folymat hõtermeléssel jár, vagyi szükségképpen
disszipatív.
Vegyük észre, hogy ezen gondolatmenet szerint számításaink mindig
energiaveszteséggel fognak járni.
Ravasz fizikusok azonban feltették azt a kérdést, hogy nem lehet-e
olyan logikai áramköröket, vagy logikai modelleket szerkeszteni,
amelyek azon túlmenõen, hogy velük mindenfajta logikai függvény
megvalósítható, ezen kívül reverzibilisek is.
Fredkin (1982-ben) kitalált egy "áramkört", amelyik ezeknek a
feltételeknek eleget tesz. A logikai kapu és igazságtáblázata a
8.7.2. ábrán látható. Ha az u vezetékre 1 érkezik, akkor x1 és x2
változatlanul jut a kimenetre. Ha azonban u értéke 0, akkor a két
vezeték felcserélõdik. Vegyük észre, hogy az igazságtáblázat most
egy-egy leképzést valósít meg.
u | x1 | x2 |
0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 1 |
0 | 1 | 0 |
0 | 1 | 1 |
1 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 |
1 | 1 | 0 |
1 | 1 | 1 |
v | y1 | y2 |
0 | 0 | 0 |
0 | 1 | 0 |
0 | 0 | 1 |
0 | 1 | 1 |
1 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 |
1 | 1 | 0 |
1 | 1 | 1 |
A látszólag egyszerû elrendezés nagyon sok lehetõséget rejt
magában. A 8.7.3. ábrán az OR (a), a NOT (b) és a kimenet többszörözés
(c) funkcióit láthatjuk, valamint azt, hogyan lehet egy speciális JK
bistabil multivibrátort megvalósítani (d). (Ez utóbbi ábrán a kis
háromszög az egység-idõnyi késleltetést reprezentálja.)
Azt is el kell mondanunk, hogy a Fredkin kapunál egyszerûbb
meggyõzõ modellek is léteznek, amelyek a reverzibilis számítási
lehetõség gondolatát támogatják.
Ezek közé tartozik a "golyó" logika (8.7.4. ábra). Képzeljük el,
hogy két rugalmas, azonos átmérõjû golyót indítunk azonos sebességgel,
meghatározott függõleges távolságban egymástól, a vízszinteshez képest
45 fokkal felfelé illetve lefelé. A golyók valahol a rácshálózat egy
pontján rugalmasan ütköz(het)nek. (A szabályok eléggé kézenfekvõek: a
golyók átmérõje a rácsosztásnak megfelelõ, sebességük azonos,
ütközéskor az elemi fizika szabályai érvényesek.)
Jól látható, hogy az ütközés után, a kimeneti függõleges bizonyos
pontjain a golyók megjelenése - vagy meg nem jelenése - meghatározott
logikai kapcsolatot reprezentál. A rendszerben elhelyezhetünk
rugalmas reflektorokat is, így a 8.7.5. ábra szerint igen változatos
funkciókat tudunk létrehozni. Az (e) változat különösen érdekes: hasonlít
az elõbb tárgyalt Fredkin kapuhoz. Valójában az e szerinti kombináció
ismételt felhasználásával tényleg meg lehet valósítani a Fredkin
kaput.
Lehet tehát egy olyan komputert tervezni, amelyiknek a bemenetén
egy startjelre golyók indulnak, a kimenet pedig a bizonyos helyeken
megfigyelt és detektált golyó-érkezésekbõl és regisztrálásokból áll.
A modell legfontosabb értéke az, hogy golyók rugalmas ütközésével lehet
szimulálni egy számítógép logikai funkcióit. Ez pedig nyilván
megfordítható folyamat.
Az elõzõek alapján tehát odáig jutottunk, hogy a számítástechnika
által indukált entrópiacsökkenés - elvben legalább - megszüntethetõ, és
lehetne olyan számítógépet szerkeszteni, amelyik hosszútávon nem
igényel energia befektetést. Ennek a megállapításnak eléggé nagy
jelentõsége van az élõ szervezetek alkatelemeinek másolásánál,
felépítésénél, kémiai/biológiai adatfeldolgozásánál.
A továbbiakban néhány példán illusztráljuk, hogy egyes fizikai
törvények miképpen limitálják a számítástechnikát, illetve azt, hogy a
fizikusok miként gondolkodnak, érvelnek ebben a tárgykörben.
Nézzük meg elõször azt, milyen következményei vannak annak, hogy
egy melegedõ felületrõl csak korlátos mennyiségû hõt tudunk hûtéssel
eltávolítani. Nagyságrendileg helyes becslés szerint egy
négyzetcentiméternyi felületrol Ph = 10 W-ot lehet normális muszaki
körülmények között elszállítani. (Ezt most amolyan természeti
állandónak tekintjük.) Ha egy elemi logikai egység disszipációja P0,
akkor a két mennyiség hányadosaként megkaphatjuk, hogy a felületen a
kérdéses kapuból mennyi helyezhetõ el. Ennek négyzetgyöke megadja az 1
cm hosszúságon elhelyezhetõ kapuk számát. A kapuk között - optimista
feltételezés szerint - fénysebességgel terjednek a jelek. Ha azt
mondjuk, hogy kommunikálni csak egymás melletti kapukkal kell, akkor az
ehhez szükséges idõ
Sokan foglalkoztak az anyag/tömeg számítástechnikai kapacitásának
meghatározásával. Kiszámították, hogy a hidrogénatom tömege
bit/sec sebességû információfeldolgozást tesz lehetõvé. Kicsit
szinesebb példa: egy földméretû és életkorú komputer anyaga kb. 1093
bit feldolgozását teszi lehetõvé, vagyis a sakk-probléma mintegy
10120-nyi kombinációjának végigpróbálására nem elegendõ. Megint
másképp fogalmazva: egy proton tömege 7 bitet képes feldolgozni annyi
idõ alatt, míg a fény egy protonátmérõnyi utat tesz meg.
Kiszámolták az 1 cm3-nyi anyagban tárolható bitek számát is: ez
hozzávetõleg 1015. Ha az ilyen surun beírt infromációt 100 W
teljesítménnyel olvassuk ki, akkor kevesebb mint egyetlen mikrosecundum
alatt befejezhetjük ezt a feladatot.